Wachtmuziek in de telefonische wachtrij: Geen succes!

‘Op dit moment zijn onze medewerkers in gesprek. Blijft u aan de lijn, u wordt zo spoedig mogelijk geholpen’. Ongetwijfeld heb je er wel eens mee te maken: je belt naar een bedrijf of organisatie, belandt wegens drukte in de wacht en wordt bij wijze van vermaak bezig gehouden met een wachtmuziekje. Veel Nederlanders zijn er niet over te spreken; ze vinden wachtmuziekjes irritant en onnodig.

Deze muziekjes worden niet gewaardeerd

Wat zijn nou de aller-aller-irritantste wachtmuziekjes die er in Nederland te horen zijn? Uiteraard kiest ieder bedrijf een eigen deuntje. Te onderscheiden zijn de volgende muziekjes:

1. Het hippe, blije liedje. ‘La Bamba’ werd als eens genomineerd voor ‘irritantste wachtmuziekje van Nederland’ en wat ons betreft is deze nominatie geheel geldig. Liedjes als deze vrolijke La Bamba wekken vaker irritatie dan blije gezichten op als ze opduiken terwijl je op een medewerker aan de andere kant van de lijn wacht. Waar een bedrijf probeert je in een vrolijke mood te brengen met de blije noten, werkt het meestal averechts.

2. De klassieke wachtmuziek. Voor meer gewichtigheid, zetten bedrijven soms een klassiek wachtmuziekje in. Het bekende Für Elise is een veelgebruikt lied. Het is bewezen dat klassieke muziek de mensengeest rustig en ontspannen maakt. In de wachtrij zorgt het echter vooral voor irritaties.

3. De wereldhit Stayin’ Alive van Bee Gees of Another one bites the dust van Queen zijn natuurlijk prachtige nummer en iedereen kent ze. Maar als je deze liedjes door een telefoon moet horen, lijkt het vaak in de verste verte niet niet op het origineel. Zonde!

4. De zelf gecomponeerde space-muziek. Er zijn bedrijven die zelf muziek hebben gecomponeerd om hun klanten mee te vermaken wanneer ze in de wachtrij belanden. Ook dit blijkt geen succes.

De conclusie is eigenlijk duidelijk: Wachtmuziekjes zijn zelden een goed idee.

Als je als bedrijf ervoor kiest om je klanten een wachtmuziekje te laten horen als ze in de wachtrij staan, geeft de gemiddelde Nederlander de voorkeur aan het inschakelen van een radiostation. Naar 3FM of Skyradio luisteren is namelijk een stuk prettiger dan naar een standaard toontje. Maar, wat is nou nog beter dan muziek in de telefonische wachtrij? Geen wachtrij! Als je bedrijf klantenservice via WhatsApp biedt, staat de klant nooit meer in de wachtrij.

Nooit meer wachtmuziek? Gebruik klantenservice via WhatsApp!

Wat zijn de voordelen van een klantenservice via WhatsApp? Voor de klant is het grootste voordeel dat ze tijdens het bereiken van jouw bedrijf nooit meer in een telefonische wachtrij hoeven staan en niet langer hoeven te wachten op een mail. Als ze met jouw bedrijf kunnen communiceren via WhatsApp, kunnen ze dat doen waar en wanneer ze willen. Terwijl ze wachten op antwoord, kunnen ze rustig verder gaan met wat ze aan het doen waren. Zo kunnen ze naar hun eigen muziek luisteren terwijl ze op je appje wachten, bijvoorbeeld!

Ook voor jouw bedrijf heeft het zakelijk inzetten van WhatsApp voordelen. WhatsApp is hét communicatiemiddel van deze tijd. Klanten zullen het als prettig ervaren dat ze via het middel in contact kunnen komen met jouw bedrijf. Ze hebben niet langer te maken met formeel taalgebruik in een mail of de ongemakkelijkheid die een telefoongesprek soms met zich meebrengt.