Bereikbaar via WhatsApp? Laat het weten!

Als je je zakelijke WhatsApp-dienst een succes wil laten worden, zijn er een aantal dingen waar je op moet letten. Eén van de belangrijkste dingen is dat je moet zorgen dat je klanten weten dat je te bereiken bent via WhatsApp. Immers, als je klanten niet weten dat ze je kunnen appen, zullen ze dat ook niet doen!

WhatsApp zakelijk inzetten op een succesvolle manier, begint daarom bij het werven van bekendheid. Dit kan op verschillende manieren. Hieronder zeven tips!

1. Zet je nummer op je website
Op de contactpagina van je bedrijf staat waar en hoe klanten je kunnen bereiken. Naast de contacttools als Twitter, Facebook, LinkedIn, is het handig om ook je WhatsApp-nummer te plaatsen. Gebruik het kenmerkende groene teken van de app en plaats het naast de andere social media tekens. Zo zien sitebezoekers meteen dat je WhatsApp gebruikt.

2. Zet je nummer op bestaande platforms
Heeft jouw bedrijf een Facebook-, LinkedIn-, Twitter- of Youtube pagina? Vermeld hierop dat je voortaan ook te bereiken bent via WhatsApp. Bij de contactgegevens op je profielen kun je gemakkelijk je nummer neerzetten met daarbij de boodschap dat klanten je sneller bereiken via WhatsApp. Eens in de zoveel tijd is het nuttig op deze kanalen te herhalen dat je bereikbaar bent via de communicatie app. Bijvoorbeeld als je er veel nieuwe volgers in korte tijd bij hebt gekregen of als het alweer een tijd geleden is dat je je klanten erop attent hebt gemaakt dat ze je kunnen appen.

3.  Informeer je klanten persoonlijk
Heb je een fysieke winkel? Dan is het natuurlijk handig om ook daar aan te geven dat je WhatsApp gebruikt. Dit kun je bijvoorbeeld op posters, uithangborden of raamdecoratie neerzetten.

Persoonlijk je klanten benaderen kan natuurlijk ook. Stuur je mails aan je klantenbestand? Vermeld standaard onderaan de mail dat je klanten je ook kunnen appen.

4. Voicemail of keuzemenu
Als klanten je vaak benaderen via de telefoon, zullen ze zo nu en dan op je voicemail of een keuzemenu stuiten. Spreek hierop duidelijk in dat ze je ook kunnen appen en op welk nummer. Veel klanten zullen overstappen op WhatsApp. Geen telefonische wachtrijen meer en appen op ieder gewenst moment; wel zo prettig!

5. Zet je nummer in je ‘mailhandtekening’
Handig voor ZZP’ers: Stuur je persoonlijke mails naar je klanten? Dan sluit je vaak af met een automatische ‘handtekening’: Je naam en contactgegevens. Maak hier handig gebruik van en zet ook je WhatsApp-nummer tussen deze informatie.

6. Wees creatief
Er zijn talloze manieren waarop je je WhatsApp-nummer bekender kunt maken. Wees creatief! Heb je een bedrijfswagen die gepimpt kan worden? Verwijs naar je nummer! Slimme filerijder die daar nog overheen kijkt!

Ten slotte: Het is dus erg belangrijk dat je bekend maakt dat jouw bedrijf WhatsApp zakelijk inzet. Waar moet je nog meer op letten?

– Communiceer duidelijk naar je klanten toe wanneer je te bereiken bent via WhatsApp. Ze kunnen uiteraard op ieder gewenst moment een bericht sturen, maar wellicht zit jij als bedrijf niet ’s nachts achter de computer. Zet op je site of in je status wat de ‘openingstijden’ zijn en je klant weet waar hij/zij aan toe is.

– Iedere klant wil graag een snelle respons op zijn of haar vraag. Probeer dit als bedrijf te bieden.